rehabilitacja tymbark

rozmiar tekstu: A A A
Śladami naszego Patrona
Powiększ

I stało się: Nasz Patron, Wielki Człowiek i Polak, Papież Jan Paweł II został oficjalnie ogłoszony świętym! Od dawna wiedzieliśmy, że tak będzie, niemniej jednak wzruszyliśmy się bardzo i postanowiliśmy poczuć Jego bliskość. A gdzie można odczuć ją wyraźniej i szczególniej, jak nie w miejscu, które było kolebką, zaraniem tej świętości? Z potrzeby serca odwiedziliśmy więc Wadowice, miejsce narodzin Ojca Świętego - Jego dom rodzinny.

Ale od początku: wyruszyliśmy rankiem 5 maja z parkingu przy kortach tenisowych w Tymbarku. Od samego początku panowała miła i życzliwa atmosfera,pomagaliśmy sobie wzajemnie przy wsiadaniu do autobusu, pakowaniu wózków i innych bagaży, szczególnie chcemy w tym miejscu podziękować Panu Kierowcy, który bardzo nam w tym pomagał przez cały dzień. Nasza Pani Prezes, Danusia Dawiec organizowała nam czas w trakcie jazdy w obie strony: były więc i modlitwy, co wynikało z charakteru naszej wyprawy, ale też rozmowy, wspólne śpiewanie. Każdy, komu bliska jest idea wspólnoty był zadowolony, czuliśmy, że jesteśmy jedną wielką rodziną. Atmosfera naprawdę była wspaniała!

W Kalwarii Zebrzydowskiej, od XVII wieku miejscu kultu Męki Pańskiej i Maryi, tak bliskiej sercu naszego Patrona, który tutaj właśnie formował się duchowo (jako mały chłopiec wędrował ze swoim ojcem po dróżkach, często odwiedzał sanktuarium jako kapłan, w przeddzień wyjazdu na konklawe w 1978 r. modlił się przed cudownym obrazem Matki Bożej Kalwaryjskiej) obejrzeliśmy ciekawą multimedialną prezentację, która przybliżyła nam historię i współczesność tego sanktuarium. Należyono do najciekawszych w Polsce założeń krajobrazowo-architektonicznych i do najczęściej uczęszczanych polskich miejsc pielgrzymkowych. Opiekunami i stróżami sanktuarium są, z woli pierwszego fundatora, Mikołaja Zebrzydowskiego, Bracia Mniejsi, w Polsce popularnie zwani bernardynami (franciszkanie). Kult Męki Pańskiej przejawia się w nabożeństwie dróżek Pana Jezusa i w obchodzie pasyjnym Wielkiego Tygodnia, natomiast kult maryjny w nabożeństwie dróżkowym Matki Bożej, w Procesji pogrzebu i Triumfu Matki Bożej w sierpniu i w czci cudownego wizerunku Matki Bożej Kalwaryjskiej, który znajduje się tu od roku 1641. Kulty tewzajemnie się dopełniają i ściśle ze sobą harmonizują. Tajemnice Maryi splatają się z tajemnicami Pana Jezusa i jak powiedział Jan Paweł II: „To, co tutaj stale pociąga na nowo, to właśnie owa tajemnica zjednoczenia Matki z Synem i Syna z Matką. Tajemnica ta opowiedziana jest plastycznie i szczodrze przez wszystkie kaplice i kościółki, które rozłożyły się wokół centralnej bazyliki" (Kalwaria 7.06. 1979 r.).
Ponieważ przejście dróżkami byłoby dla wielu z nas ogromnym problemem, w duchu modlitwy „przeszliśmy” je oglądając makietę. W kaplicy Matki Boskiej Kalwaryjskiej pogrążyliśmy się w modlitwie, po czym uczestniczyliśmy we mszy świętej. Po jej zakończeniu,zakupieniu drobnych pamiąteki zjedzeniu posiłku, ruszyliśmy w dalszą podróż do miejsca narodzin świętego Patrona naszego stowarzyszenia, Jana Pawła II.
Wizytę w rodzinnym mieście Ojca Świętego rozpoczęliśmy od modlitwy i podziwiania kościoła parafialnego pod wezwaniem Ofiarowania Najświętszej Panny Maryi, gdzie 20 czerwca 1920r. przyjął chrzest Karol Wojtyła.
Pierwsze wzmianki o tej drewnianej wówczas świątyni pochodzą z 1325 roku. Kiedy w 1440 wielki pożar strawił miasto, na zgliszczach postawiono kościół murowany, z którego do dzisiaj zachowało się dwuprzęsłowe prezbiterium zamknięte prostą ścianą i nakryte sklepieniem krzyżowo-żebrowym. W 1726 kolejny pożar nie oszczędził Domu Bożego i na jego miejscu stanął kolejny, który możemy podziwiać do dziś - w stylu późnobarokowym, z zachodnią fasadą frontową zwieńczoną wieżą z baniastym hełmem. Przez kolejne lata jego wygląd był stopniowo modyfikowany, m.in. otrzymał reprezentacyjny balkon umieszczony powyżej głównego wejścia,dwa boczne wejścia, dobudowano przedsionki z obu stron korpusu nawowego oraz rozbudowano zakrystię.
25 marca 1992 papież Jan Paweł II nadał kościołowi Ofiarowania NMP tytuł Bazyliki Mniejszej. Ojciec Święty odwiedzał miejsce swego chrztu w trakcie każdej wizyty w swoim rodzinnym mieście: 7 czerwca 1979, 14 sierpnia 1991 i 16 czerwca 1999.
Następnie udaliśmy się do niedawno otwartego po restauracji MuzeumDomu Rodzinnego Ojca Świętego, który od momentu wyboru Karola Wojtyły na papieża, stał się miejscem licznych pielgrzymek ludzi z całej Polski i świata.
Jest to ponad 130- letnia kamienica na ulicy Kościelnej, tuż obok kościoła. Można podziwiać w niej pamiątki związane z Ojcem Świętym, które snują opowieść o Karolu Wojtyle –  od urodzenia do śmierci.W zbiorach muzeum znalazły się m.in. fotografie, świadectwa szkolne, rękopisy, a także przedmioty osobiste.Wzrekonstruowanych pomieszczeniach mieszkania, w którym Karol Wojtyła urodził się i mieszkał do 1938zgromadzono to, co zachowało się z dawnego umeblowania przewiezionego do Krakowa po opuszczeniu Wadowic.Pozostał oryginalny kaflowy piec kuchenny,  parę naczyń, półka, stolik i kosz na bieliznę.
Muzeum podzielone zostało na 16 stref, których przejście ma przypominaćdrogę Karola Wojtyły od małego Lolka z Wadowic, przez metropolitę krakowskiego, po głowę kościoła i świętego.Nowoczesna, interaktywna wystawa zajmuje 1000 m². Na czterech kondygnacjach rozmieszczono – oprócz pamiątek materialnych – m.in. 150 instalacji multimedialnych, pozwalających zwiedzającym wędrować u boku Ojca Świętego przez różne etapy jego życia. Zajmuje to około 70 minut, które mijają bardzo szybko.
Być w Wadowicach i nie spróbować słynnych już na cały świat papieskich kremówek? Taka sytuacja w ogóle miejsca mieć nie mogła i wszyscy ochoczo kosztowaliśmy wadowickich specjałów. Aby tradycji stało się zadość, zakupiliśmy też nieco pamiątek, po czym udaliśmy się w drogę powrotną, która przebiegła w miłej atmosferze rodzinnego spotkania.
Wszystkim pielgrzymom serdecznie dziękujemy za wspólnie spędzony czas, modlitwę i wzajemne wsparcie.

Powiększ
Data publikacji: 2014-05-11 Autor: D.W.